Google Analytics installeren, instellen en gebruiken.

Om een optimaal resultaat te behalen uit uw website, webshop of online campagnes is het van belang te meten. Immers, meten is weten! Dat begint bij de installatie van de juiste analytics tools en het weten wat u wilt meten.

Analytics installeren

De basale analytics tools voor elke ondernemer met een website of webshop zijn wat ons betreft Google Analytics en Hotjar.

Met de gratis versie van Google Analytics zijn alle belangrijke kwantitatieve zaken te meten die u zou moeten meten en Hotjar kan daar nog kwalitatieve data aan toevoegen middels online enquetes.

Overigens kan Hotjar nog veel meer zaken inzichtelijk maken via heatmaps (waar klikken mensen het meest op), recordings (hoe gaat een individuele gebruiker precies door uw site), formulier analyse (waar en hoe haken mensen af bij het invullen van een formulier) en conversie funnels (welke stappen doorlopen mensen naar een bepaalde actie toe en waar haken ze af).

Wat ons betreft is stap 1 in meten simpelweg deze analytics tools op uw website of webshop (laten) installeren.

Analytics instellen

Oké, nu u in staat bent om te meten is het van belang om te weten wat u moet gaan meten. Met andere woorden, wat zijn de doelen van uw website of webshop? Google onderscheidt zelf micro en macro doelen.

Bij een webshop is duidelijk dat een afgeronde transactie het macro doel is. Een micro doel daar is bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief in ruil voor een couponcode van € 5,-.

Bij een website is een macro doel bijvoorbeeld het invullen van een offerte formulier of een afspraakformulier. Micro doelen zijn o.a. het downloaden van een gratis e-book en het aanvragen van een gratis scan.

Het goed instellen om te meten wat u wilt meten is de essentie voor het gebruik van de data om analyses te kunnen doen en conclusies te trekken. U dient daar dus vooraf goed over na te denken. Wat zijn uw bedrijfsdoelstellingen en hoe dragen de webshop of website doelstellingen daar aan bij?

In een later stadium kunt u dan beslissingen nemen over bijvoorbeeld in welk online kanaal u meer of minder moet gaan investeren.

Analytics gebruiken: beleidsbeslissingen nemen op basis van data analyse

Als uw analytics tools zijn geïnstalleerd en goed ingesteld kan het leuke werk beginnen; de data analyseren om beleidsbeslissingen te nemen! Data zijn de resultante van beleidsbeslissingen en om de data in positieve zin te veranderen dient u dus uw beleidsbeslissingen te veranderen. If you do what you did, you get what you got! Overigens hoeft dat vaak niet zo radicaal als u wellicht denkt. Met kleine, gecontroleerde experimenten (testen!) kunt u uw hypothesen toetsen.

Analytics door Semster

Wij kunnen u helpen bij het installeren, instellen en gebruiken van analytics. Kortom: wij zorgen ervoor dat u betrouwbare data genereert en helpen u bij het opstellen van hypothesen, het opzetten van experimenten en het nemen van beleidsbeslissingen op basis van data.

De voordelen die analytics u te bieden heeft:

  • Tijd besparen door een duidelijk overzicht van relevante data
  • Betrouwbare conclusies trekken op basis van data
  • Kosten besparen op niet rendabele (online) activiteiten en campagnes
  • Omzet verhogen met inzichten in onbenutte kansen
  • Concurrentievoordeel creëren door continu uw website / webshop en campagnes te optimaliseren

Wat kost analytics?

Het instellen en inrichten van analytics begint altijd met een nulmeting. Wat is de status van uw analytics? Vervolgens identificeren we belangrijke meetbare doelstellingen die we instellen. Een basic nulmeting kost € 150,-

Het eenmalig instellen van Google Analytics doen we vanaf € 399,-. Vervolgens kunnen we u helpen met het ad hoc of continu analyseren van de data om managementbeslissingen te nemen.

Neem contact met ons op voor het instellen van Google Analytics

Daarom Semster

Referenties

De overstap naar Semster heeft ons zakelijk succesvoller gemaakt, maar het succes heeft wel een prijs; we werken harder dan ooit! Hopelijk komt er een fase waarin we het weer wat rustiger krijgen. Dat is meestal pas aan het einde van het seizoen.

Peter beheert sinds enige tijd onze internet marketing. Al sinds het begin is er een goede en prettige samenwerking. Peter is kundig en legt alle mogelijkheden duidelijk uit. Aanrader voor iedereen die zijn bedrijf met een goede marketing een nieuwe stap wil laten maken!

Cases

Bekijk alle cases