Conversie optimalisatie.

Bezoek naar uw website of webshop is slechts een tussendoel want het uiteindelijke doel is natuurlijk klanten maken. Conversie betekent het omzetten van bezoekers naar klanten. Soms gaat dat in een stap, maar vaker zijn er tussenstappen nodig. Dan dient een bezoeker eerst een e-book te downloaden alvorens hij tot koop overgaat. En soms kan daar zelfs een vrij lange tijd tussen zitten.

Conversie optimalisatie, in het Engels ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd houdt zich bezig met meer uit bezoekers halen, oftewel, een groter percentage laten doen wat u wilt dat ze doen. Of dat nu een aankoop in de webshop, het downloaden van een voucher, inschrijven op de nieuwsbrief, doorklik naar winkelmandje, downloaden van een e-book of inschrijven op een webinar is.

Inzicht en onderzoek

Voor conversie optimalisatie is inzicht nodig. Inzicht in uw doelstellingen en uw huidige resultaten. We moeten immers weten waar we staan en waar we naar toe willen. Dat is de nulmeting. Zodat we na uitvoering van de werkzaamheden achteraf kunnen meten of we richting het doel bewegen en of we eventueel zaken moeten bijsturen.

Inzicht krijgen we door met u te praten, maar ook door het doen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek aan de hand van data én concurrentieonderzoek. Voor het doen van data-analyse is het wel van belang dat er data is. Is Google Analytics goed geïnstalleerd en werkt u bijvoorbeeld al met Hotjar? Zo krijgen we enig inzicht in wat uw bezoekers uitspoken op uw website of webshop.

Hypotheses opstellen en toepassen van ‘ervaringsverstand’

Aan de hand van de opgedane inzichten door de gesprekken met u, de data-analyse en het bestuderen van uw concurrenten is het mogelijk om hypotheses op te stellen hoe u uw conversie verbetert. Dat klinkt heel wetenschappelijk, maar in de praktijk komt er vaak op neer dat wij in staat zijn om door onze ervaring snel met suggesties te komen die relatief goedkoop zijn om te implementeren én een grote positieve financiële impact voor u kunnen hebben.

Testen, meten en evalueren. En herhaal dit proces.

Conversie optimalisatie draait om het opstellen van hypotheses, het doen van testen en deze testen meten en evalueren. Brengen de veranderingen die doorgevoerd worden op de site of shop ons dichter bij onze doelstellingen of niet? Door dit proces constant te herhalen komen we steeds dichter bij onze doelen.

Hoewel iedereen streeft naar een verbetering van de huidige online resultaten, is conversie optimalisatie aan de hand van data-analyse vaak nog onbekend terrein. Onterecht, vinden wij.

Om lopende campagnes en uitgaven te kunnen verantwoorden en de huidige prestaties te kunnen verbeteren is het van wezenlijk belang data te analyseren. Weet u bijvoorbeeld al welke campagnes u de meeste conversies opleveren? Welke pagina’s ervoor zorgen dat u omzet misloopt? Hoe de verschillende pagina’s op welk apparaat presteren?

Werkwijze

  1. Analyseren van de huidige situatie aan de hand van uw informatie, data-analyse en concurrentie-onderzoek. Waar staat u nu ten opzichte van uw doelstellingen en uw concurrenten en hoe ver bent u van de door u gewenste situatie?
  2. Verbeterpotentieel aangeven op basis van hypotheses die we toetsen. Daarbij geven we aan welke hypotheses het eerst uitgevoerd dienen te worden aan de hand van mogelijke kosten en opbrengsten. Voor het toetsen is het noodzakelijk dat verbeteringen worden doorgevoerd op uw website of webshop.
  3. Voor- en nametingen verrichten en eventueel het opzetten en uitvoeren van A/B testen om voldoende relevante data te genereren om betrouwbare conclusies te kunnen trekken.
  4. Herhaal stappen een tot en met drie.

Bestel voor € 499,- een conversie optimalisatie quick scan.

Daarom Semster

Referenties

De overstap naar Semster heeft ons zakelijk succesvoller gemaakt, maar het succes heeft wel een prijs; we werken harder dan ooit! Hopelijk komt er een fase waarin we het weer wat rustiger krijgen. Dat is meestal pas aan het einde van het seizoen.

Peter beheert sinds enige tijd onze internet marketing. Al sinds het begin is er een goede en prettige samenwerking. Peter is kundig en legt alle mogelijkheden duidelijk uit. Aanrader voor iedereen die zijn bedrijf met een goede marketing een nieuwe stap wil laten maken!

Cases

Bekijk alle cases